Socialstyrelsen har sammen med en række kommuner udviklet en ny, sammenhængende model for faglig ledelse og styring på området børn og unge med særlige behov. Målet er at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen.
Understøtter strategisk og faglig ledelse
Modellen beskriver seks centrale elementer i den faglige ledelse og styring af området. Til hvert element er udviklet en række redskaber og eksempler på, hvordan man kan arbejde med elementerne i praksis.
Redskaberne understøtter både den strategiske og faglige ledelse og styring af området.
På det strategiske niveau giver redskaberne inspiration til, hvordan kommunalbestyrelse, direktion og ledelse sætter kursen og følger op på kvaliteten på området. Redskaberne giver også den faglige ledelse værktøjer til at udvikle kvaliteten af sagsbehandlingen i det daglige, så politik og praksis hænger sammen.
Modellens seks elementer
De seks elementer i modellen er:
- Styringsgrundlag
- Organisering og tværfagligt samarbejde
- Faglig udvikling
- Arbejdstilrettelæggelse
- Opfølgning
- Ledelsesinformation
Redskaberne kan bruges i sin helhed eller der, hvor kommunen ser et behov for udvikling.
Generel introduktion og rollebaserede indgange
Introduktion til de seks elementer